Omega ry | Projektit | Tapahtumat | Galleria Lomatoiminta

     

Om Mani Padre Hum - Mantran symboliikka


Luento: Dharmachari Sarvamitra

Mikä on mantra?

Mantrat ovat äänisymboleita, joita käytetään kutsumaan esiin omassa mielessämme uinuvia henkisiä voimia, eräässä mielessä ne ovat itse asiassa näiden henkisten voimien nimiä. Buddha- tai bodhisattvamuoto, hahmo, edustaa asianomaisen henkisen energian muotosymbolia ja mantra edustaa sen vastaavaa äänisymbolia. Nämä yhdessä ovat käytössä tiibetinbuddhalaisissa meditaatio- ja visualisointiharjoituksissa.

Mitä on meditaatio?

Se on järjestelmällistä mielen harjoitusta, johon kuuluu keskittyminen ja oivallus. Valaistakseni tämän mantran symboliikkaa kerron vertauskuvallisen tarinan. Se on peräisin buddhalaisesta pyhästä tekstistä: Valkoisesta lootussutrasta. Eräässä vaiheessa sutran tapahtumia kertovat Buddhan oppilaat Buddhalle tämän vertauskuvan juoposta ja jalokivestä .

Maailman kunnioittama! (Tällä tavalla Buddhan oppilaat puhuttelevat häntä). Meistä tuntuu kuin olisi tapahtunut näin:

Eräs mies meni läheisen ystävänsä kotiin, juopui ja vaipui uneen. Sillä välin hänen ystävänsä täytyi mennä suorittamaan virallisia velvollisuuksiaan. Ennen lähtöään hän (halusi) antaa tälle juopuneelle miehelle lahjaksi mittaamattoman arvokkaan jalokiven. (Jotta se ei katoaisi) hän sitoi sen piiloon tämän vaatteisiin/kaapuun. Sitten hän lähti asioilleen. Koska tämä mies oli unessa, hän ei tiennyt tapahtuneesta mitään. Herättyään hän jatkoi matkaansa eteenpäin ja tuli johonkin toiseen maahan, missä hän näki paljon vaivaa saadakseen ruokaa ja vaatteita. Hänellä oli niin vaikeata siellä, että hän oli tyytyväinen kun sai kokoon edes vähän. Myöhemmin hänen ystävänsä sattui tapaamaan hänet ja puhui hänelle näin:

"No mutta hyvä mies, kuinka olet ryhtynyt tällaiseen (raatamiseen) ruoan ja vaatteiden vuoksi? Koska toivoin sinun elävän mukavasti ja pystyvän tyydyttämään kaikkien viiden aistisi tarpeet, jo ajat sitten, sinä ja sinä vuonna, siinä ja siinä kuussa, sinä ja sinä päivänä sidoin mittaamattoman arvokkaan jalokiven vaatteisiisi. Se on siellä tallella yhä vielä tänäkin päivänä. Ja sinä raadat tietämättömänä siitä ja kannat huolta pitääksesi itsesi hengissä. Kuinka typerää! Mene nyt vaihtamaan tuo jalokivi siihen, mitä tarvitset ja tee mitä tahdot vapaana kaikesta köyhyydestä ja puutteesta!
"

Vertauskuvalla on tietty merkitys Valkoisen lootussutran yhteydessä, mutta sillä on myös laajempi merkitys - kaikkialla yleispätevä merkitys - niin buddhalaisen perinteen piirissä kuin vielä laajemmin (ajatellen) ihmiskunnan uskonnollisten kokemusten/uskonnollisen elämän piirissä. Jokin siinä koskettaa meitä kaikkia. Kokonaisuutena tämä vertauskuva ilmentää sitä ylitsepursuavaa iloa, hämmästystä, kiitollisuutta ja ihmetystä, jota koetaan kun kohdataan totuus, todellisuus, joka runsain mitoin ylittää kaiken, mitä olemme siihen saakka ajatelleet, tunteneet tai kuvitelleet.

Kerron nyt tämän vertauskuvan kolmesta pääaiheesta (kolmesta symbolista):

1. Juopunut tila / unitila
2. Vieras maa
3. Mittaamattoman arvokas jalokivi

1. Juopunut tila / unitila

Se että on juopunut tai unessa on tärkeämpiä symboleita buddhalaisessa ajattelussa. Humaltuminen tai uni tai sokeus merkitsevät henkisen tiedostamattomuuden tilaa. Tämä on se tila, jossa useimmat ihmiset ovat suurimman osan ajasta. Todelliseksi ihmiseksi tuleminen, tiedostamisen ja itsetietoisuuden tilan saavuttaminen, on itse asiassa hyvin vaikeata, ja tavallisesti tarvitsemme ainakin jonkin verran apua. Unisessa, humalaisessa tilassamme emme todella tiedä, keitä tai mitä me olemme. Me emme tunne omaa todellista luontoamme. Me ajattelemme, me uneksimme, että olemme köyhiä, rajoittuneita, ehdonvaraisia, ehdollistuneita, ja sen vuoksi me kärsimme. Mutta todellisuudessa, kuten vertauskuvan miehellä, meillä on mittaamattoman arvokas jalokivi omistuksessamme koko ajan, meidän tarvitsee vain herätä tähän tosiasiaan.

2. Vieras maa

merkitsee henkisen vieraantumisen tilan objektiivista vastinetta. Siihen joudutaan ennen pitkää henkisen tiedostamattomuuden ja tietämättömyyden tuloksena. Se on maailma, jossa omistaudutaan vähäpätöisille päämäärille, toisarvoisille päämäärille. Sen vuoksi siellä ei koeta syvää eikä kestävää tyydytystä.

Vertauskuvan kielellä ilmaistuna: joudutaan käyttämään paljon työtä ja voimia jotta saataisiin ruokaa ja vaatteita ja nähdään äärimmäisen suurta vaivaa, ja ollaan tyytyväisiä jos saadaan edes vähän -- se on siis vähän verrattuna siihen mitä saataisiin jos seurattaisiin henkistä polkua ja "herättäisiin" korkeampaan totuuteen ja kaikkeen siihen mitä se pystyy meille tarjoamaan/antamaan.

3. Mittaamattoman arvokas jalokivi

      • Korkeampi totuus, todellisuus, ihanne.
      • Lootussutran yhteydessä: henkisen altruismin ihanne. Että pyritään valaistuminen sellaisella asenteella, että olkoon siitä kaikille mahdollisimman suurta hyötyä.

Jalokiven löytäminen merkitsee tulemista kosketuksiin oman olemuksemme syvimmän tason kanssa. Suurimman osan ajasta emme ole kosketuksissa tuohon minuuden syvimpään tasoon. Eikä siinä kaikki, ettei me olla siihen kosketuksissa – me ei edes tiedetä, että se on olemassa. Me eletään pelkästään olemuksen pinnalla, ei syvyyksissä. Mutta kun löydetään tämä jalokivi, tullaan kosketuksiin tuon itsen syvimmän tason kanssa, tuon tason, joka on olemassa ajan ulkopuolella.

Vertauskuva sanoo jalokiveä mittaamattoman arvokkaaksi. Tämä merkitsee, että kosketus todelliseen minään, kosketus oman olemuksen peruskallioon, on ehdottomasti ihmisen elämän kaikkein tärkein asia.

Mutta miksi juuri jalokivi symbolisoi todellista itseä? Merkittävin syy on, että jalokivi on kaikkein arvokkain materiaalisista asioista, niin että se on todellisen itsen arvoinen symboli, todellisen minän, joka on äärettömän arvokas. Sitten jalokivi on kirkas, säteilevä, loistava ja todellinen. Ihmisen minä on myös tällainen, vaikka sen kirkkaus on täysin erilaista, sillä se tulee sisäpuolelta sen sijaan että heijastuisi ulkopuolelta. Todellinen minä, ihmisen oma luonto, on itseloistava, tietoinen, tiedostava. Oma tosiluontomme on nimenomaan luonnostaan puhdas, läpinäkyvä tiedostaminen ilman minkäänlaista erottelua subjektin ja objektin välillä. Jalokiveä ei voi liata. Se voi olla pölyssä ja lian alla piilossa pitkät ajat, mutta kun lika poistetaan, jalokivi loistaa ja säkenöi yhtä puhtaana ja kirkkaana kuin alkujaan.

Jalokiven symbolilla on monia eri puolia ja monia eri muotoja.

  • cintamani, joka yleensä käännetään ’toiveet täyttävä jalokivi’. Buddhalaisessa perinteessä toiveet täyttävä jalokivi on tullut bodhicittan symboliksi. Se on bodhisattvan pyrkimys saavuttaa valaistuminen kaikkien elävien olentojen hyödyksi. Kun saavutat valaistumisen, sinulla on kaikki. Kaikki toiveesi, kaikki halusi, kaikki pyrkimyksesi ovat täysin tyydytetyt.
  • Kolme jalokiveä – buddha-jalokivi, Dharma-jalokivi ja sangha-jalokivi – Valaistumisen ihanne, Buddhan oppi ja niiden yhteisö, jotka pyrkivät Buddhan oppia seuraamalla saavuttamaan valaistumisen.
  • Jalokivi on myös transsendentin symboli vajran eli dorjen muodossa, (joka on sekä timantti että salama). Kumpaakaan ei voi tuhota ja ne ovat kykeneviä tuhoamaan aivan mitä tahansa.

"Jalokivi lootuksessa" On käännös om mani padme hum -mantrasta. Se on bodhisattva Avalokitesvaran mantra. Sitä näkee Tiibetissä kirjoitettuna kiviin ja kallioihin. Avalokitesvaran tuhatkätinen muoto & mytologinen syntyhistoria. Avalokitesvaran nelikätinen muoto. naispuolinen jumalatar Tara: Avalokitesvaran myötätunnon ydin.