|
Om Mani Padre Hum - Mantran symboliikka
Luento: Dharmachari Sarvamitra
Mikä on mantra?
Mantrat ovat äänisymboleita, joita käytetään kutsumaan esiin omassa mielessämme
uinuvia henkisiä voimia, eräässä mielessä ne ovat itse asiassa näiden henkisten
voimien nimiä. Buddha- tai bodhisattvamuoto, hahmo, edustaa asianomaisen
henkisen energian muotosymbolia ja mantra edustaa sen vastaavaa äänisymbolia.
Nämä yhdessä ovat käytössä tiibetinbuddhalaisissa meditaatio- ja
visualisointiharjoituksissa.
Mitä on meditaatio?
Se on järjestelmällistä mielen harjoitusta, johon kuuluu keskittyminen ja
oivallus. Valaistakseni tämän mantran symboliikkaa kerron vertauskuvallisen
tarinan. Se on peräisin buddhalaisesta pyhästä tekstistä: Valkoisesta
lootussutrasta. Eräässä vaiheessa sutran tapahtumia kertovat Buddhan oppilaat
Buddhalle tämän vertauskuvan juoposta ja jalokivestä .
Maailman kunnioittama! (Tällä tavalla Buddhan oppilaat puhuttelevat häntä).
Meistä tuntuu kuin olisi tapahtunut näin:
Eräs mies meni läheisen ystävänsä kotiin, juopui ja vaipui uneen. Sillä
välin hänen ystävänsä täytyi mennä suorittamaan virallisia velvollisuuksiaan.
Ennen lähtöään hän (halusi) antaa tälle juopuneelle miehelle lahjaksi
mittaamattoman arvokkaan jalokiven. (Jotta se ei katoaisi) hän sitoi sen
piiloon tämän vaatteisiin/kaapuun. Sitten hän lähti asioilleen. Koska tämä mies
oli unessa, hän ei tiennyt tapahtuneesta mitään. Herättyään hän jatkoi
matkaansa eteenpäin ja tuli johonkin toiseen maahan, missä hän näki paljon
vaivaa saadakseen ruokaa ja vaatteita. Hänellä oli niin vaikeata siellä, että
hän oli tyytyväinen kun sai kokoon edes vähän. Myöhemmin hänen ystävänsä sattui
tapaamaan hänet ja puhui hänelle näin:
"No mutta hyvä mies, kuinka olet ryhtynyt tällaiseen
(raatamiseen) ruoan
ja vaatteiden vuoksi? Koska toivoin sinun elävän mukavasti ja
pystyvän
tyydyttämään kaikkien viiden aistisi tarpeet, jo ajat
sitten, sinä ja sinä
vuonna, siinä ja siinä kuussa, sinä ja sinä
päivänä sidoin mittaamattoman
arvokkaan jalokiven vaatteisiisi. Se on siellä tallella yhä
vielä tänäkin
päivänä. Ja sinä raadat
tietämättömänä siitä ja kannat huolta
pitääksesi itsesi
hengissä. Kuinka typerää! Mene nyt vaihtamaan tuo
jalokivi siihen, mitä
tarvitset ja tee mitä tahdot vapaana kaikesta
köyhyydestä ja puutteesta!"
Vertauskuvalla on tietty merkitys Valkoisen lootussutran yhteydessä, mutta
sillä on myös laajempi merkitys - kaikkialla yleispätevä merkitys - niin
buddhalaisen perinteen piirissä kuin vielä laajemmin (ajatellen) ihmiskunnan
uskonnollisten kokemusten/uskonnollisen elämän piirissä. Jokin siinä koskettaa
meitä kaikkia. Kokonaisuutena tämä vertauskuva ilmentää sitä ylitsepursuavaa
iloa, hämmästystä, kiitollisuutta ja ihmetystä, jota koetaan kun kohdataan
totuus, todellisuus, joka runsain mitoin ylittää kaiken, mitä olemme siihen
saakka ajatelleet, tunteneet tai kuvitelleet.
Kerron nyt tämän vertauskuvan kolmesta pääaiheesta (kolmesta symbolista):
1. Juopunut tila / unitila
2. Vieras maa
3. Mittaamattoman arvokas jalokivi
1. Juopunut tila /
unitila
Se että on juopunut tai unessa on tärkeämpiä symboleita buddhalaisessa
ajattelussa. Humaltuminen tai uni tai sokeus merkitsevät henkisen
tiedostamattomuuden tilaa. Tämä on se tila, jossa useimmat ihmiset ovat
suurimman osan ajasta. Todelliseksi ihmiseksi tuleminen, tiedostamisen ja
itsetietoisuuden tilan saavuttaminen, on itse asiassa hyvin vaikeata, ja
tavallisesti tarvitsemme ainakin jonkin verran apua. Unisessa, humalaisessa
tilassamme emme todella tiedä, keitä tai mitä me olemme. Me emme tunne omaa
todellista luontoamme. Me ajattelemme, me uneksimme, että olemme köyhiä,
rajoittuneita, ehdonvaraisia, ehdollistuneita, ja sen vuoksi me kärsimme. Mutta
todellisuudessa, kuten vertauskuvan miehellä, meillä on mittaamattoman arvokas
jalokivi omistuksessamme koko ajan, meidän tarvitsee vain herätä tähän
tosiasiaan.
2. Vieras maa
merkitsee henkisen vieraantumisen tilan objektiivista vastinetta.
Siihen
joudutaan ennen pitkää henkisen tiedostamattomuuden ja
tietämättömyyden
tuloksena. Se on maailma, jossa omistaudutaan
vähäpätöisille päämäärille,
toisarvoisille päämäärille. Sen vuoksi siellä
ei koeta syvää eikä kestävää
tyydytystä.
Vertauskuvan kielellä ilmaistuna: joudutaan käyttämään paljon työtä ja voimia
jotta saataisiin ruokaa ja vaatteita ja nähdään äärimmäisen suurta vaivaa, ja
ollaan tyytyväisiä jos saadaan edes vähän -- se on siis vähän verrattuna siihen
mitä saataisiin jos seurattaisiin henkistä polkua ja "herättäisiin"
korkeampaan totuuteen ja kaikkeen siihen mitä se pystyy meille
tarjoamaan/antamaan.
3. Mittaamattoman arvokas jalokivi
- Korkeampi totuus, todellisuus, ihanne.
- Lootussutran yhteydessä: henkisen altruismin ihanne. Että pyritään
valaistuminen sellaisella asenteella, että olkoon siitä kaikille
mahdollisimman suurta hyötyä.
Jalokiven löytäminen merkitsee tulemista kosketuksiin
oman olemuksemme syvimmän tason kanssa. Suurimman osan ajasta emme ole
kosketuksissa tuohon minuuden syvimpään tasoon. Eikä siinä kaikki, ettei me
olla siihen kosketuksissa – me ei edes tiedetä, että se on olemassa. Me eletään
pelkästään olemuksen pinnalla, ei syvyyksissä. Mutta kun löydetään tämä
jalokivi, tullaan kosketuksiin tuon itsen syvimmän tason kanssa, tuon tason,
joka on olemassa ajan ulkopuolella.
Vertauskuva sanoo jalokiveä mittaamattoman arvokkaaksi. Tämä merkitsee, että
kosketus todelliseen minään, kosketus oman olemuksen peruskallioon, on ehdottomasti
ihmisen elämän kaikkein tärkein asia.
Mutta miksi juuri jalokivi symbolisoi todellista itseä? Merkittävin syy on,
että jalokivi on kaikkein arvokkain materiaalisista asioista, niin että se on
todellisen itsen arvoinen symboli, todellisen minän, joka on äärettömän
arvokas. Sitten jalokivi on kirkas, säteilevä, loistava ja todellinen. Ihmisen
minä on myös tällainen, vaikka sen kirkkaus on täysin erilaista, sillä se tulee
sisäpuolelta sen sijaan että heijastuisi ulkopuolelta. Todellinen minä, ihmisen
oma luonto, on itseloistava, tietoinen, tiedostava. Oma tosiluontomme on
nimenomaan luonnostaan puhdas, läpinäkyvä tiedostaminen ilman minkäänlaista
erottelua subjektin ja objektin välillä. Jalokiveä ei voi liata. Se voi olla
pölyssä ja lian alla piilossa pitkät ajat, mutta kun lika poistetaan, jalokivi
loistaa ja säkenöi yhtä puhtaana ja kirkkaana kuin alkujaan.
Jalokiven symbolilla on monia eri puolia ja monia eri muotoja.
- cintamani, joka yleensä käännetään ’toiveet täyttävä jalokivi’.
Buddhalaisessa perinteessä toiveet täyttävä jalokivi on tullut bodhicittan
symboliksi. Se on bodhisattvan pyrkimys saavuttaa valaistuminen kaikkien
elävien olentojen hyödyksi. Kun saavutat valaistumisen, sinulla on kaikki.
Kaikki toiveesi, kaikki halusi, kaikki pyrkimyksesi ovat täysin
tyydytetyt.
- Kolme jalokiveä – buddha-jalokivi, Dharma-jalokivi ja sangha-jalokivi
– Valaistumisen ihanne, Buddhan oppi ja niiden yhteisö, jotka pyrkivät
Buddhan oppia seuraamalla saavuttamaan valaistumisen.
- Jalokivi on myös transsendentin symboli vajran eli dorjen muodossa,
(joka on sekä timantti että salama). Kumpaakaan ei voi tuhota ja ne ovat
kykeneviä tuhoamaan aivan mitä tahansa.
"Jalokivi
lootuksessa" On käännös om mani padme hum -mantrasta. Se on bodhisattva
Avalokitesvaran mantra. Sitä näkee Tiibetissä kirjoitettuna kiviin ja
kallioihin. Avalokitesvaran tuhatkätinen muoto & mytologinen syntyhistoria.
Avalokitesvaran nelikätinen muoto. naispuolinen jumalatar Tara: Avalokitesvaran
myötätunnon ydin.
|